Vad är ChatGPT Search och hur fungerar det

ChatGPT search är en AI-driven sökmotor. Du skriver en prompt som vanligt i ChatGPT, därefter utförs en sökning och bearbetning av realtidsinformation från flera källor samtidigt. Svaret presenteras som en sammanfattning på ett samtalsbaserat sätt, precis som svaren från ChatGPT alltid gjort. Sammanfattningen kompletteras med källhänvisningar till hemsidor där information hämtats.

 

Detta skiljer sig avsevärt från traditionella sökmotorer där fokus inte ligger vid att ge ett tydligt svar utan istället presentera en lång lista med länkar och korta informationsstycken – där du som användare själv får välja var du vill leta vidare efter svaret. Eller tänk så här, att använda ChatGPT Search jämfört med en traditionell sökmotor är som att fråga en bibliotekarie om en sammanfattning av ett ämne, istället för att få en lista över alla böcker i biblioteket där du själv behöver bläddra för att hitta svaret. Detta kommer med både fördelar och risker men mer om det sedan.

 

Egentligen är denna sökfunktion inte helt ny för ChatGPT. Möjligheten att söka på webben har tidigare varit nödvändig för de stora språkmodellerna då deras kunskapsbas med träningsdata har cut-off-dates och därmed inte kan svara på nutidsfrågor. Den nya funktionen är dock en stor uppgradering och kan nu användas som en dedikerad sökmotor och inte bara ett komplement till ChatGPT. Värt att nämna är att man än så länge behöver ett plus-konto hos ChatGPT för att använda nya search.

 

Fördelar – men också frågetecken

Sam Altman, vd för OpenAI, lyfte nyligen i en intervju fram den användarvänliga aspekten av ChatGPT search: ”Vårt mål är att göra informationssökning mer intuitiv och tillgänglig för alla. Många känner sig frustrerade av dagens sökmotorer, och vi vill förändra den upplevelsen genom att göra det enklare och snabbare att hitta det exakta svar man söker efter.”

 

Än så länge kan jag bara instämma i Sam Almans beskrivning, jag är imponerad av hur enkelt och konkret ChatGPT search är att använda. Det är skönt att slippa en massa annonser och själv behöva skrolla långa söklistor från Google för att hitta information. Jag antar att jag inte heller är ensam i min frustration kring att först klicka på en länk, sedan mötas av en stor annons och därefter besviket inse att det är en återvändsgränd i form av en låst artikel…

 

Men om vi skulle återkomma till de eventuella riskerna med att fråga bibliotekarien. Svaren från ChatGPT Search är ofta så välformulerade att det är lätt att kategoriskt ta dem för ”sanna”. I dagsläget vet vi inte exakt hur algoritmen fungerar och hur den väljer källor för att sätta ihop svaren. Vad innebär det till exempel att New York Times har stämt OpenAI för upphovsrättsintrång medan de ingått ett partnerskap med andra mediaorganisationer? Detta är självfallet inte något större problem när man exempelvis frågar efter gårdagens sportresultat, som är fakta och presenteras liktydigt oavsett avsändare, det kan däremot bli mer komplicerat kring svar om politik eller andra åsiktsdrivna frågor. Vi känner helt enkelt inte till bibliotekariens agenda. Därför kan det vara värt att fundera en extra gång på svaren och dubbelkolla med andra källor som du bedömer som trovärdiga.

 

Vad innebär detta för Google och sökmarknaden

För Google och andra traditionella sökmotorer skapar troligen ChatGPT Search en hel del huvudbry. Google har dominerat sökmarknaden i decennier med sitt välbeprövade system av sökresultat och annonser, nu kommer ChatGPT Search med en ny filosofi – du slipper göra grovjobbet själv och får snabbt ett relativt uttömmande svar. Hur detta kommer påverka annonsmarknaden är också intressant. Googles affärsmodell bygger på att prioritera ads i sökningar medan OpenAI försöker skapa ett så pass stort värde i sina produkter att användaren istället ska betala för en prenumerationslösning.

 

Google har länge dominerat sökmarknaden och när det kommer till att hitta givna hemsidor kommer de troligen vara det bästa alternativet en lång tid framöver. Vad vi som användare faktiskt kommer vilja ha återstår att se men personligen får jag erkänna att jag använder Google mindre och mindre.

 

Till sist

Vill du botanisera mer i AI-drivet sök rekommenderar jag även att testa Perplexity. Deras lösning påminner en hel del om ChatGPT Search men går att finjustera utifrån behov och preferenser i sökningen. På minussidan är dock ett plottrigare interface och det har börjat viskas om att de även tittar på annonslösningar för sin plattform.