Abonnemanget kostar mer än vad det smakar
I december introducerade Open AI ett nytt pro-abonnemang i ChatGPT. Det nya abonnemanget ger enskilda användare ökad tillgång till bland annat ”o1” och ”o1 pro”, modellerna som är särskilt anpassade för att resonera sig genom komplexa uppgifter. Dessutom ingår utökad tillgång till ”Sora”, Open AI:s verktyg för videogenerering.
Pro-abonnemanget kom med en rejäl prislapp på 200 dollar i månaden, tio gånger så mycket som Plus-abonnemanget som fram till nu varit deras dyraste alternativ för enskilda användare. I och med det höga priset var det många som blev förvånade när Sam Altman, VD för Open AI, nyligen uttalade sig på X om att företaget faktiskt förlorar pengar på det nya abonnemanget.
Har Open AI verkligen räknat fel
Ja, det verkar så. Sam Altman erkände själv att prislappen var satt utifrån målet att generera vinst för det nya abonnemanget, men att användarbeteendet missbedömts.
Företagen bakom språkmodellerna tar en risk när de sätter fastpris på sina produkter. Varje beräkning modellen gör kostar pengar och den enskilda användaren kan helt enkelt använda lösningen till en kostnad som är högre än vad de betalar för abonnemanget.
På sikt lär dock Open AI komma tillrätta med problemet. Historiskt sett har de stora aktörerna framgångsrikt gjort sina modeller mer kostnadseffektiva över tid.